Rockeklubben ble oppretta i november 1993. Det første arrangementet var på lokale i "gamle Vinjammer" og det andre på Haavebua. Den første formannen var Leif Skudal som starta klubben sammen med Per Vidar Ottesen. Geir Høyvik og Tor Albrigtsen kom med etter ei stund. Klubben leide lokaler på Haavebua av Ole Stenbakk.

 

Billetter i Florø: Tenestetorget, Narvesen, Quality Hotell - 18 års aldersgrense er mest vanlig.
www.florasamfunnshus.no - www.billettservice.no
Musikk er best live! Medlemskap i Florø Rockeklubb koster 150 kroner. På hver konsert sparer du som medlem 30 kr. Under menyfanen "Kontakt Oss" fyller du inn dine kontaktinfo, så mottar du en faktura og medlemskort i posten 😀

2009 Transjoik

Del denne artikkelen

Submit to Facebook

 

 

TRANSJOIK

Haavebua
Lørdag, 20. junii 2009

09-Kommer-Transjoik
.Transjoik lager musikk som er opphissende, vital og kraftfull! Sang, strupejoik, bønnerop, rap eller resitasjon? Transjoik er fire musikere som bruker stemmen på en måte du aldri har hørt maken til. Med utgangspunkt i gamle joikeopptak på voksrull bygger gruppen opp en moderne men samtidig tidløs, suggestiv stemning.

De vokale uttrykkene forsterkes av to trommesett, synth, elektroniske loops, og bass-gitar. Om man må snakke om musikalske båser, er electronica, ambient og trance mulige sammenligninger. Selvsagt kan betegnelsen world music også brukes. I så fall har Transjoik bragt denne sjangeren et skritt videre.

Transjoik har de siste årene inspirert en rekke artister og produsenter ute i verden. Et resultat av dette er deres ?Remix Project? der artister/produsenter som Transglobal underground, Aki Nawaz/FunDaMental og DJ Mutamassik (Egypt/New York) har laget remixer av Transjoiks musikk. Transjoik har nå integrert disse remixene i konsertene sine og opplever ofte et ekstatisk dansende publikum foran scenen.

Transjoik opplevde høsten 2003 en enorm interesse fra media og publikum rundt omkring i Europa etter at de vant den Europeiske finalen i Liet International. Konkurransen ble holdt i Nederland og samlet representanter for 12 minoritets-kulturer i Europa. Låten de vant med ?Mijjajaa? er ett av sporene på CD-en ?Uja Nami?som kom høsten 2004 (nominert til Spellemannsprisen). På deres siste CD ?Bewafá? fra 2005, samarbeider de med den pakistanske sangeren Sher Miandad Khan og utforsker møtet mellom joik og qawwali-sang. Du kan lytte til alle CD-ene og kjøpe dem fra deres innholdsrike web-sider: www.transjoik.com.

Transjoik har de siste årene gitt ut 5 kritikerroste CD-er, turnert i Skandinavia, Europa, USA og Canada og har etablert seg som et av de mest spennende prosjektene i verden der egen folkemusikk møter nye urbane uttrykk.

Transjoik er:
Frode Fjellheim, synth/vokal
Nils-Olav Johansen, bass-gitar/vokal
Tor Haugerud, percussion/vokal
Snorre Bjerck, percussion/vokal

Hva pressen har sagt om konsertene:
OK, her er det bare å ta frem klisjeene: Det var hypnotisk, suggererende og opphissende. Transjoik laget en rytmefest som det slo gnister av. De avsluttet Trondheim Kammermusikkfestivals første dag med et voldsomt rytmisk sug. Med elegant bruk av sampling loops og elektronikk, og med et rytmedriv som de fleste kan misunne dem, er bandet plutselig kommet i forkant av den musikalske utviklingen.
(Tryggve Lundemo Adresseavisen)

Transjoik bjöd på extatisk musik som sprenger gränser. Nog gav musiken associationer åt stönande kjärleksakter mellan gamla neanderthalare. Inte för at man vet hur de lät - men nog kunde de ha lått som Transjoik. Rytmen skapade magi i salongen. En rasslande trolltrumma manade till extas. Det var en föreställning för alla sinnen. Inte minst för den intuitive hjärnhalvan. Ett gäng skrikande och hummande gorillor på marsch. Ibland eftertänksamt nynnande som fromma tibetanska munkar.
(Bernt Carlsson Länstidningen)

Full av beundring över hur någonting kan låta så hjärtskrikande, men samtidigt så dovt och vakkert. Bandets grundare Frode Fjellheim sitter i midten av scenen rytmisk vaggande fram och tillbaka. Som et pumpande hjärta som sprider förtrollning ut i rummett. Det var inte enbart med munnen det jojkades. Även trummor kan joika bevisade bandet och bjød på en sensationell sydsamisk trumjojk. En smattrande duell mellan de två trumspelarna, där de utmanade hvarandra på en rytmisk kamp.
(Erika Hallhagen ÖP)


Hva pressen har sagt om Uja Nami:
Transjoik nyter nå stor anseelse på verdensbasis og med sin fjerde CD tar de stadig nye steg i retning steder der ingen andre har tråkka tidligere. Det har vært sagt før, men akkurat i dette tifellet tåler det å bli gjentatt: Dette er urhipt! Tor Hammerø ?Puls?

Bandet synger en del på sørsamisk, men synger like gjerne lyder som er en del av musikken, uten at de betyr noe som helst. Tittellåten «Uja Nami» er et eksempel på det. De har også latt seg inspirere både av finsk, kinesisk og arabisk vokalkunst. Legg til en leken omgang med elektronikkens muligheter, og du har fascinerende midtnorsk verdensmusikk. Olav Gorseth (Bergens Tidende)


Hva pressen har sagt om Mahkalahke:
This is truly one of the most unique CDs produced in the last couple of years, and believe it or not, it was released by a Scandinavian imprint of Warner Brothers. Imagine combining shaman tribal drumming techniques with polyphonic Tibetan Buddhist chants and then tossing some earthy ambient sounds into the mix. That's Transjoik's "Mahkalahke."
www.laze.net/bestmusic/ (This weeks pick feb. 1999)

"Mahkalahke" är en mycket facinerande och suggestiv ljudkonstruksjon, självständig och konstnärlig konsekvent, helt befriad från flummighet. En musik som visar sig från helt nya sidor varje gång man hør på den. Plattan borde säljas på Konsum. Det vore verkligen nyskapande. Reidar Sjöden "Lira " 4/97

Samisk musikk har nå virkelig fått flere internasjonale musikere enn Mari Boine å regne med. Stein Østbø VG 16/10 97

"Mahkalahke" går ett steg längre än vad man är van vid i etnomusiken, men gör det med en sådan konsekvens at man bara kan ta imot denna joikarnas mörka garagerock.
Eva Clementi Dagens Nyheter 1/11 97

noe av det mest fascinerende jeg har hørt av norsk musikk i år.
Trygve Lundemo Adresseavisen 1/10 97

Third CD from Frode and definitely his best. Even more adventurous than his previous CD, this new one is a great leap forward in new joik fusions, featuring accompaniment: sax, keyboards, guitar, clarinets, percussion and several guest joikers. Appearing on the excellent Atrium label of Sweden. Highly recommended!
(Digelius Nordic Gallery)

Medlemmene:

Frode Fjellheim spiller synth og bruker stemmen på en joike-inspirert måte. Han grunnla gruppen i 1992, dengang kalt Frode Fjellheim JazzJoik Ensemble. Siden da har han vært leder for gruppen, co-producer for CD-ene og komponert de fleste orginal-komposisjonene som bandet spiller. Frode er freelance musiker og komponist og bor i Trondheim. Hans samiske røtter kommer fra Røros hvor slekten fortsatt driver tradisjonell samisk reindrift.

Nils-Olav Johansen spiller gitar og bass og utfører de mest særpregede og ekstreme vokalprestasjonene i transjoik. Nils-Olav er en gitarist med en svært personlig spillestil. Hans særpregede måte å bruke stemmen på mens han spiller gitar, gjør stilen hans lett gjenkjennelig. Nils-Olav kommer fra Fosen utenfor Trondheim, men har både finske og (sannsynligvis) samiske aner.

Snorre Bjerck er en av trommeslagerne i bandet og spiller på et svært sjeldent tromme-oppsett. Snorre har samlet instrumenter fra hele verden og satt dem sammen og spiller på dem på sin egen særegne måte. I tillegg hender det at han synger/joiker/ inspirert av arabisk og afrikansk folkemusikk! Når han ikke er på reise for å lete etter flere trommer, bor han i Bergen.

Tor Haugerud utfyller Snorre på en uhyre kraftfull måte. De har utviklet sitt 2-trommeslager-spill i mange år og er i stand til å lage helt unike groover. Tor spiller tradisjonelle trommer, kjøkken-redskaper, bilfelger og lager med dette et lydbilde du aldri har hørt maken til. Det hender at han på scenen utfører en rituell dans samtidig som han resiterer en gammel samisk tekst. Tor kommer fra en liten bygd på Vestlandet, men bor i Trondheim.