2002 BabelFish 2

LØRDAG 13. APRIL 2002BABEL FISH
130402 BabelFishStor
Lørdag 13.April. Babel Fish på Haavebua. Alle husker vel det drivende gode bandet som varmet opp på den legendariske konserten med The Waterboys i Samfunnshuset under festivalen i 2000. Bandet har stort sett siden den gang holdt til i USA, der de har arbeidet med sin utenlandslansering. Nå er de på plass i Norge og skal ut å gjøre seg kjent blant det norske publikummet. Bandet kan på mange måter sammenlignes med et av verdens beste popband Crowded House. Særdeles melodiøs popmusikk fremført av stilsikre musikere og en meget karismatisk frontfigur.

Les hva musikkguru Tom Skjeklesæther skriver om Babel Fish:
La oss se sannheten i øynene. Å oppnå internasjonal platekontrakt med et multinasjonalt plateselskap kan være det man på godt rock´n´roll-språk betegner som "a mixed blessing". Rekken av norske band/ artister som har fått føling med den brutale virkeligheten som finnes bak de forserte smilene på fotografiene fra kontraktsigneringen, begynner å bli lang. Joda, det er strålende eksempler på at det kan gå bra. At artistens ambisjoner og plateselskapets innsats ikke er to tog som tar av i hver sin retning. Men som sagt, det lages langt flere plater, det planlegges flere overtagelser av verdensherredømmet enn hva som faktisk inntreffer.

Oslobandet Babel Fish (fortsatt med navn hentet fra Douglas Adams' " The Hitchhiker´s Guide to the Galaxy") har vært "der" og gjort "det". Opplevd at den store platekontrakten smuldret opp. Det som så ganske så rosenrødt ut høsten 1998, er tre og et halvt år senere et tekstbokeksempel på hvor personavhengig en stor platekontrakt faktisk er.
Men, i historien om Babel Fish er det et stort og tydelig men; Det som ikke knekker en er med på å gjøre en sterkere.

Jeg intervjuet Babel Fish for BEAT da bandet opplevde sin opptur i 1998. Vi spiste lunsj på Grand kafé i Oslo og framtiden så, nettopp, grand ut. Senere ble det klart at den internasjonale utgivelsen av debutplaten "Babel Fish" var blitt offer for platebransjens ekvivalent til bananskall. At han som "oppdaget" og signet bandet, den såkalte A&R personen, sluttet på Atlantic records og fikk seg ny jobb hos en konkurrent.
Det kunne ha vært slutten på historien. Men for et års tid siden ruslet jeg en sen kveld inn på en av Oslos mer kjente nattklubber og på scenen stod tilfeldigvis Babel Fish. Til og med alle fire som var med i kvartetten første gang jeg traff dem; Gitaristen og sangeren Tarjei van Ravens, keyboardisten og sangeren Halvor Holter, trommeslageren Odd Jensen og bassisten Simon Malm. Det i seg selv var oppsiktsvekkende. I norske pop og rockband er det alltid slik at bassisten eller gitaristen bestemmer seg for allikevel å bli lege eller advokat, slik mor og far hadde håpet, når artistkarrieren ikke umiddelbart går helt etter planen.
Men ikke nok med det, Babel Fish var uforskammet bra. Faktisk mye bedre enn jeg husket dem som da det begav seg. Med udiskutabel autoritet leverte de fra seg et knippe skarpskårne sanger, som alle hadde bandets patenterte harmonier prominent plassert på toppen av et samspill som man bare kan kjøpe dyrt. Ved ganske enkelt å jobbe masse sammen.

--Vi turnerte ganske omfattende i Europa, som supportband for både The Corrs og Barenaked Ladies. Vi spilte store festivaler som tyske Rock Am Ring og Rock Im Park. Vi varmet til og med opp publikum på Wembley! I tillegg gjorde vi egen headlinerturné i Spania, der "Mania" gikk helt til topps på hitlistene, forteller kvartetten i en pause i øvingslokalet sitt i nedlagte Oslo Jazzhus, dagen før de skal gjøre en egeninitiert spilling under Bylarm i Kristiansand.

--Vi føler at vi begynner fra start av igjen, noe vi er helt komfortable med, understreker van Ravens, --det tok oss lang tid å komme oss ut av de avtalene vi var bundet opp av. Det står ikke til å nekte at det har vært slitsomt av og til. Men det faktum at vi har klart å skrive nye sanger underveis, har overbevist oss om at det er verdt å fortsette. Selv om det skar seg med Atlantic, så har vi mange venner i Warner og det var naturlig for oss å ta kontakt med Warnerkontoret her i Oslo da vi var klare for å lage den nye platen.

Resultatet ble at Babel Fish spilte inn i Waterfall Studio, sammen med co-produsent Kai Robøle, som var sentral da bandet i sin tid fikk sin Atlantic Records avtale. Den endelige miksen av den nye platen er signert svensken Michael Ilbert.
--Vi har tatt det mer ut i svingene, forklarer Holter, --det er større variasjon, mer dynamikk mellom sangene. Vi har rendyrket sangene ved å være mer akustiske i de rolige og mer elektriske i de tøffere sangene.

Det er heller ikke mangel på potensielle hitlåter. I øyeblikket jobber plateselskapet "Killing Time" mot norske radioer. En frisk poplåt som handler om den beste formen for virkelighetsflukt, den typen som alle burde unne seg fra tid til annen. Det bør videre settes av romslig med radioplass til trioen "Planets", "Energize Me" og "House of Cards". Den siste er en av de bedre balladene som er gjort i norsk pop, de to førstnevnte er så proppfulle av pophormoner at de slår seg ut av høyttalerne.
I skrivende stund er det litt usikkert når albumet legges ut for salg. Men Babel Fish håper at de får sjansen til å følge opp det gode grunnlaget de har lagt, også i Spania. Ikke minst fordi de da kanskje får treffe de to to roadiene "Miguel Rev" og "Narko" igjen. To rock´n´roll tyrefektere som uten å blunke kjørte forbi sykebiler som var under uttrykning for å bringe de norske popheltene frem i tide til festivalen i Valencia.

 

Tom Skjeklesæther, Mars 2002